آنچه در این مطلب میخوانید

    روحيه‏‌ها يكسان نيستند و چه بسا بعضى‌‏ها از ترس و رقابت و تقليد، تأديب نشوند و ساخته نشوند. از اين گذشته هميشه نمى‏‌شود به طور دائم از يك عامل استفاده كرد… در اين موارد بايد از راه قهر وارد شد و چنان وانمود كرد كه ديگر فلانى را دوست ندارم؛ چون فلان كار را انجام داده يا فلان برنامه را اجرا نموده يا فلان حرف را زده است.

    در صورتى كه كودك با اين شخص وابستگى و آشنايى و انس داشته باشد و يا توقع كار و يا چيزى را داشته باشد، ناچار تحت تأثير در مى‌‏آيد و ادب مى‏‌شود. اين راهى است كه خود بچه‌‏ها در ميان خود، از آن استفاده مى‌‏كنند و براى به دست آوردن يك چيز يكديگر را به قهر تهديد مى‌‏نمايند و به نتيجه هم مى‌‏رسند.

    مربى بايد از اين عامل هم استفاده كند، ولى باز نه براى هميشه و مداوم كه در روايت آمده است: شخصى مى‌‏گويد يا ابا الحسن! از پسرم شكايت دارم.
    حضرت فرمود: «او را كتك مزن، با او قهر كن و از او فاصله بگير، اما باز هم طولش نده»؛

    چون اين طول دادن يا بچه را مى‌‏شكند و تنهايى و شكست، او را فرارى مى‌‏دهد و يا اينكه بى‌‏تفاوتى و بى‌‏خيالى كودك، كار را خراب مى‌‏كند…

    در اين‌جاست كه باز نقش واسطه لازم است و بايد واسطه‌‏اى در ميان افتد و پا در ميانى كند و صلح و صفا راه بيندازد و … بايد واسطه از رموز و فوت و فن واسطه‌گرى با اطلاع باشد تا كار را خراب ننمايد و مربى را از چشم نيندازد و زحماتش را بر باد ندهد.

    استاد صفایی حائری | تربیت کودک، صفحه ۶۵ و ۶۶

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

    آنچه در این مطلب میخوانید اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) قَالَ: رَأَيْتُ أُمِّي فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ قَامَتْ فِي…

    بیشتر بخوانید

    آنچه در این مطلب میخوانید چه‌بسا روحيه‌‏هاى طماع و سركش كه با جايزه و پاداشى كه به ديگرى مى‌‏دهى، تنبيه…

    بیشتر بخوانید

    آنچه در این مطلب میخوانید در حال غضب نباید به تأدیب کودک پرداخت، چون ممکن است از حد لازم تجاوز…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *