باید اخلاق یا رفتار نیک کودک مورد ستایش قرار گیرد، نه خود او. باید کودک بفهمد که کار او ارزش دارد نه شخص او…
باید پاداشها و تشویقها، در برابر فعالیتها و جدیتهاى کودک انجام بگیرد، نه در برابر موهبتهاى ذاتى او؛ مثلًا یک کودک کمهوش که در اثر جدیت و تلاش، رفته رفته به موفقیتهایى نایل مىگردد و نمره پنج او به هشت ترقى مىکند نیز قابل ستایش و تشویق است.
باید به مقدار جدیت و موفقیت خود کم کم مورد تشویق قرار گیرد تا به حد اعلاى ترقى ممکن خود نایل گردد.
آیت الله امینی| اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۳۳ و ۴۳۴.