در تعلیم و تربیت دو روش معمول است: تنبیه و تشویق. خطاکاران را تنبیه میکنند و افراد خوب را تشویق مینمایند، اسلام نیز هر دو روش را مجاز دانسته و هر یک را در جای خودش مفید و لازم میشمارد…
در اینجا مسئله دیگری مورد بحث است که آیا راه اصلاح بدیهای خطاکاران منحصر به تنبیه است یا راه دیگری نیز وجود دارد؟ در اسلام راه دیگری نیز برای بدیها معرفی شده و آن عبارت است از: احسان در برابر کردار بد.
خدا در قرآن میفرماید: خوبی و بدی برابر نیستند، به نیکوترین وجه پاسخ بده تا کسی میان تو و او دشمنی است، چون دوست مهربان شود.
آیت الله امینی | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۸۶