آنچه در این مطلب میخوانید

    این ایجاد وابستگی و حالت مرید دادن به طفل، حالت خطرناکی است. مرید معنایش این است که فردی به دلیل ارادتش، دیگر نظارت را فراموش کند. مردم حتی نسبت به روحانی هم باید این روش را داشته باشند؛ یعنی اعتماد بکنند، اما نظارت را هم فراموش نکنند.

    اگر قدرت نظارت را از خودشان سلب کنند، حالت مریدی می‌شود و این منفی است. «بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر» [ دوست و یار یکدیگرند؛ همواره به کارهای نیک و شایسته فرمان می دهند و از کارهای زشت و ناپسند بازمی دارند.] یعنی مردم، نظارتشان حفظ شود.

    مربی نباید شاگردش را مرید خودش بار بیاورد و از این خوشحال شود که اگر من یک کلمه بگویم: «فلانی خوب نیست»، او صددرصد قبول می‌کند که خوب نیست و اگر من یک اشاره بکنم که «فلانی خوب است»، صددرصد قبول می‌کند که خوب است. این چیست که درست کردی؟! این چه تربیتی است؟! چه درست کردی؟! هم او را ضایع کردی و هم خودت را!

    تربیت در قرآن | جزء 10

    آیت الله حائری شیرازی | راه رشد، جلد ۴، صفحه ۲۳۲

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

    آنچه در این مطلب میخوانید در قرآن، در یک جا ضمن اینکه ویژگی‌های «عبادالرحمان» را خدای متعال بیان می‌کند، می‌رسد…

    بیشتر بخوانید

    آنچه در این مطلب میخوانید نظام فطرت‌سالار در مجموعۀ خودش با تکریم پیش می‌رود و بر شذوذات و استثناءها استخفاف…

    بیشتر بخوانید

    آنچه در این مطلب میخوانید با توجه به اینکه انسان همواره بر سر دو راهی به سوی بی‌نهایت ترقی و…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *