آنچه در این مطلب میخوانید

    كسانى مى‌‏توانند مربى انسان‏‌ها باشند كه به دردها و درمان‌‏ها و به وضع روحيه‏‌ها آگاهى داشته باشند.
    آگاهى از دردها و درمان‏‌ها را بايد از وحى- از كتاب و سنت- بدست آورد؛ چون اوست كه از استعدادهاى انسان و قلمرو استعدادهاى او و از قانون‌‏هاى حاكم بر اين دو آگاه است و درگيرى‏‌ها و دردها و درمان‏‌ها و راه حل‌‏ها را مى‌‏شناسد.

    براى شناخت روحيه‌‏ها مى‌‏توان از تجربه و برخورد، از آموزش و تعلم‏ و از لطافت روحى و فرقان استفاده كرد.
    این فرقان، روحيه‏‌ها را از يكديگر جدا مى‌‏كند و وضع و زمينه و طرز برخورد را مشخص مى‏‌نمايد؛ چون همه را نمى‌‏توان با يك چوب پيش برد و با يك روش تربيت كرد.
    مربى به وحى و فرقان نيازمند است…

    فرقان نيرويى است كه در مرحله‌‏ى اطاعت و تقوا به انسان ارزانى مى‌‏شود؛ «انْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً»…
    نتيجه‏‌ى تقوا و ايمان، رحمت وسيع و نورانيتى است كه خط مشى انسان را مشخص مى‏‌كند و نشان مى‌‏دهد.

    و رابطه‏‌ى اين فرقان و تقوا اين گونه توضيح مى‏‌يابد. با طرح سؤال، حركت فكرى آغاز مى‌‏شود و با حركت فكر به شناخت‏‌ها مى‏‌رسيم. و با اين شناخت‏‌ها به عشق‏‌ها و لطافت‏‌هاى روحى و با اين عشق و لطافت به اطاعت و تقوا.

    تقوا نتيجه‏‌ى حركت‏‌ها و ورزش‏‌ها و تجربه‏‌هاى ممتدى است كه از حركت انسان بدست مى‌‏آيد. و در اين حد است كه انسان…مى‌‏تواند علامت‏‌ها را ببيند و از علامت‏‌ها، نه از اعمال و از حرف‌‏ها، روحيه‏‌ها را بشناسد.

    تربیت در قرآن | جزء 9

    استاد صفایی حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحه ۵۴ و ۵۵

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

    آنچه در این مطلب میخوانید بعثت در واقع دعوت مردم به عرصه‌ی تربیت عقلانی و تربیت اخلاقی و تربیت قانونی…

    بیشتر بخوانید

    آنچه در این مطلب میخوانید به فرزندانتان برسید؛ «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ». حق نداریم فرزندان را رها…

    بیشتر بخوانید

    آنچه در این مطلب میخوانید اخیراً برخی در گوشه و کنار این مسئله را مطرح می‌کنند که اختلاط پسر و…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *