آنچه در این مطلب میخوانید

    گرچه تشویق یک وسیله مؤثر تربیتى‌ است، امّا بى‌‏خطر هم نیست. خطر آن در این است که به صورت رشوه درآید و اعمال کودک به پاداش وابسته شود.

    امکان دارد کودک پر توقع و طلبکار پرورش یافته و در همه جا انتظار پاداش داشته باشد. چنین فردى‌ وقتى‌ هم بزرگ شد در برابر هر عملى‌ توقع پاداش عملى‌، یا معنوى‌ خواهد داشت. از همه کس طلبکار مى‌‏شود ولى‌ خودش احساس مسئولیت نمى‌‏کند. حتى‌ در برابر انجام وظایف قانونى‌، اجتماعى‌ یا شرعى‌ خود نیز توقع پاداش خواهد داشت.

    بنابراین، اولیا و مربیان باید بیش از تشویق، بر وظیفه‏ شناسى‌ و انجام وظیفه تکیه کنند. حتى‌ تشویق‌هاى‌ خود را در برابر انجام وظیفه انجام دهند. غذا خوردن کودک، درس خواندن او، کمک کردن به خانواده و رعایت اخلاق و آداب اجتماعى‌، براى‌ کودک به عنوان وظیفه است و باید آن‏‌ها را انجام دهد. حال اگر در مواردى‌ تشویق مى‌‏شود باید بدین عنوان باشد که چون به وظیفه‏‌ات عمل نموده‌‏اى‌ تشویق مى‌‏شوى.

    آیت الله امینی| اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۳۳.

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

    آنچه در این مطلب میخوانید علی(ع) در نهج‌البلاغه و در وصیتی که برای امام حسن مجتبی(ع) می‌کند، علت اهمیت داستان‌ها…

    بیشتر بخوانید

    آنچه در این مطلب میخوانید برخی کتاب را اصلاً جزو ضروریات زندگی نمی‌دانند.اگر بخواهیم بدانیم که در دنیای معارف چه…

    بیشتر بخوانید

    آنچه در این مطلب میخوانید ما انسان‌ها، این حیات دنیای‌مان یک حیات موقت است؛ منتها پدر و مادر خیلی دقت…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *