آنچه در این مطلب میخوانید

    براى رشد انسان، فقط تفكر نتيجه بخش نيست. تفكر احتياج به تدبرها و مطالعات و مواد خام دارد و اين هر دو باز احتياج به اصل ديگرى دارند؛ اصل تعقل و سنجش.

    شناخت نهايى به مقايسه و سنجش و به نظارت عالى عقل نيازمند است. چون عقل دو نظارت دارد: يكى بر راه‏‌هايى كه فكر ارائه مى‌‏دهد و ديگر بر هدف‏‌هايى كه فكر براى نشان دادن راهش مى‏‌كوشد و تلاش مى‌‏كند…

    شناخت و انتخاب و عمل نتيجه‏‌ى تدبر و تفكر و تعقل است و اين هر سه نياز به كسى دارند كه آن‏‌ها را رهبرى كند و كنترل نمايد…

    مربى سه كار را عهده‌‏دار است:

    تزكيه و آزادى‏
    قطب‏‌نماى فكر ما مى‌‏تواند جهت حركت ما را نشان بدهد به شرط اين كه گرفتار آهن‌رباهاى عادت و تعصب و تقليد نشده باشد؛ و گرنه اين قطب‏‌نماى منحرف به جاى اين‏كه ما را به مقصد برساند، در دريا غرق مى‏‌كند…

    تعليم و آموزش‏
    خيلى‌ها تفكراتى را شروع كرده‌اند و به نتيجه نرسيده‌‏اند و مأيوس شده‌‏اند و يا به نتيجه‌هاى غلط دست يافته‌‏اند و منحرف شده‏‌اند. پس بايد مربى به ما روش تدبر و مطالعه و طرز تفكر را بياموزد.

    تذكر و يادآورى‏
    انسان گرفتار غفلت‏‌ها و گرفتار وسوسه‏‌هايى است كه شيطان به آن كمر همت بسته و اين است كه مربى بايد يادآورى‏‌ها و تذكرهايى داشته باشد…

    تدبر و تفكر و تعقل، سنگ اول تربيت انسان هستند و اين همه به مربى و رهبر نيازمندند و رهبر سه وظيفه‏‌ى تزكيه، تعليم و تذكر را به عهده دارد.

    استاد صفایی حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۶۹ الی ۷۱

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

    آنچه در این مطلب میخوانید علی(ع) در نهج‌البلاغه و در وصیتی که برای امام حسن مجتبی(ع) می‌کند، علت اهمیت داستان‌ها…

    بیشتر بخوانید

    آنچه در این مطلب میخوانید برخی کتاب را اصلاً جزو ضروریات زندگی نمی‌دانند.اگر بخواهیم بدانیم که در دنیای معارف چه…

    بیشتر بخوانید

    آنچه در این مطلب میخوانید ما انسان‌ها، این حیات دنیای‌مان یک حیات موقت است؛ منتها پدر و مادر خیلی دقت…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *