« قدم اول »

آنچه در این مطلب میخوانید

    براى رشد انسان، فقط تفكر نتيجه بخش نيست. تفكر احتياج به تدبرها و مطالعات و مواد خام دارد و اين هر دو باز احتياج به اصل ديگرى دارند؛ اصل تعقل و سنجش.

    شناخت نهايى به مقايسه و سنجش و به نظارت عالى عقل نيازمند است. چون عقل دو نظارت دارد: يكى بر راه‏‌هايى كه فكر ارائه مى‌‏دهد و ديگر بر هدف‏‌هايى كه فكر براى نشان دادن راهش مى‏‌كوشد و تلاش مى‌‏كند…

    شناخت و انتخاب و عمل نتيجه‏‌ى تدبر و تفكر و تعقل است و اين هر سه نياز به كسى دارند كه آن‏‌ها را رهبرى كند و كنترل نمايد…

    مربى سه كار را عهده‌‏دار است:

    تزكيه و آزادى‏
    قطب‏‌نماى فكر ما مى‌‏تواند جهت حركت ما را نشان بدهد به شرط اين كه گرفتار آهن‌رباهاى عادت و تعصب و تقليد نشده باشد؛ و گرنه اين قطب‏‌نماى منحرف به جاى اين‏كه ما را به مقصد برساند، در دريا غرق مى‏‌كند…

    تعليم و آموزش‏
    خيلى‌ها تفكراتى را شروع كرده‌اند و به نتيجه نرسيده‌‏اند و مأيوس شده‌‏اند و يا به نتيجه‌هاى غلط دست يافته‌‏اند و منحرف شده‏‌اند. پس بايد مربى به ما روش تدبر و مطالعه و طرز تفكر را بياموزد.

    تذكر و يادآورى‏
    انسان گرفتار غفلت‏‌ها و گرفتار وسوسه‏‌هايى است كه شيطان به آن كمر همت بسته و اين است كه مربى بايد يادآورى‏‌ها و تذكرهايى داشته باشد…

    تدبر و تفكر و تعقل، سنگ اول تربيت انسان هستند و اين همه به مربى و رهبر نيازمندند و رهبر سه وظيفه‏‌ى تزكيه، تعليم و تذكر را به عهده دارد.

    استاد صفایی حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۶۹ الی ۷۱

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

    « غفلت آگاهانه »

    آنچه در این مطلب میخوانید سعی کنید بین شما و بچه، حالت خجالت و شرم‌حضوری و رودربایستی وجود داشته باشد….

    بیشتر بخوانید

    « نادیده،نفهمیده »

    آنچه در این مطلب میخوانید چه بسا مربى احتياج به واسطه‏‌اى هم داشته باشد كه مطلب را توضيح دهد و…

    بیشتر بخوانید

    « نرسیدن ها »

    آنچه در این مطلب میخوانید توجه به مهدى(عج) كه در اين دعا مى‏‌خوانيم؛ «انا توجّهنا و استشفعنا و توسّلنا بك…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *