یکی از آسیبهای احتمالی کتابخوانی، مطالعه کتابهایی با محتوای نامناسب است. برخی ژانرها همچون ژانر وحشت و برخی کتابهای ترجمهای دارای آسیبهای محتوایی هستند.
ترویج روابط دختر و پسر، ترویج اعتقادات دینی باطل، ترویج خشونت، پرداختن به مسائل عاشقانه و جنسی از جمله مهمترین آسیبهای محتوایی کتابهای کودک و نوجوان هستند.
به همین جهت تسلط مربی بر محتوای کتابها و نظارت بر مطالعات متربیان، ضروری به نظر میرسد. البته این نظارت نباید در تضاد با اختیار و انتخاب متربی قرار بگیرد.
معرفی کتابهای مناسب به متربیان، اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از مطالعهی کتابهای آسیبزا است.
همچنین اقداماتی برای افزایش قدرت نقد و تحلیل و انجام گفتگوهایی با نگاه نقادانه دربارهی محتوای این کتابها، راهکاری مؤثر برای متربیانی است که این کتابها را مطالعه میکنند.