« تفکر تاثیر گرفته »

آنچه در این مطلب میخوانید

    از آن‏جا كه فكر تحت تأثير عوامل محيط، تربيت، وراثت، تلقين و تقليد و تاريخ قرار مى‏‌گيرد، ضرورت نقد و سنجش و تعقل نمودار مى‏‌گردد…نيرويى كه اين سنجش و نقادى را عهده‏‌دار است مى‏‌توانيم عقل بناميم و اين سنجش را مى‌‏توانيم تعقّل بخوانيم…

    با نظارت عقل به ملاك‏‌ها مى‌‏رسيم كه اصلًا خوبى چيست؟ تو بايد دنبال چه چيزى باشى؟
    در برابر اين سؤال، به اين ملاك مى‌‏رسيم كه خوبى، همان است كه كسرى‌‏هاى من را پر كند…

    دوست خوب، هدف خوب، راه خوب، مكتب خوب آن دوست و آن هدفى است كه من را بارور كند. به من بدهد. از من نگيرد.
    با اين ملاك، خوبى از خوشى جدا مى‏‌شود. و با اين نظارت آنچه از محيط و وراثت و تلقين و تقليد و … در من رخنه كرده، كنار مى‏‌رود…

    هنگامى كه خوبى از خوشى مشخص شد، انسان مى‏‌تواند به خاطر رسيدن به خوبى‌‏ها از خوشى‏‌هايش بگذرد. چون اين خواسته‏‌ى دل ما و نياز غريزه‌‏ى بهتر طلبى ماست، نه يك حكم خشك عقلى و نه يك شعار خشن اخلاقى.

    با اين توضيح، هماهنگى فكر و عقل و دل، علم و عقل و عشق، آشكار مى‏‌شود. و با اين هماهنگى است كه شناخت‏‌ها به عمق و اصالت مى‏‌رسند و از محكوميت محيط‌‌ها و عادت‏‌ها و از جبرهاى گوناگون آزاد مى‏‌گردند؛ همان‌طور كه از محدوديت و سطحى‌نگرى و يك‌بعدى ماندن هم آزاد مى‌‏شوند.

    استاد صفایی حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۱۲۱ الی ۱۲۶

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

    « مهم ترین اهداف انبیا »

    آنچه در این مطلب میخوانید تعلیم و تربیت را می‌توان از مهم‌ترین اهداف بعثت انبیا دانست که همواره وجهه همت…

    بیشتر بخوانید

    « الگوی صحیح انسانی »

    آنچه در این مطلب میخوانید امروزه تعلیم و تربیت از مسائل بسیار مهم عالَم است. اساس امنیت عالم به تعلیم…

    بیشتر بخوانید

    « غفلت آگاهانه »

    آنچه در این مطلب میخوانید سعی کنید بین شما و بچه، حالت خجالت و شرم‌حضوری و رودربایستی وجود داشته باشد….

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *