« نادیده،نفهمیده »

آنچه در این مطلب میخوانید

    چه بسا مربى احتياج به واسطه‏‌اى هم داشته باشد كه مطلب را توضيح دهد و كودك را به اقرار بياورد و از بدى جدا نمايد…

    واى به روزى كه واسطه، خام و نفهم باشد و با جانب‌دارى از طفل و اين كه چرا او را مى‏‌زنيد، چرا اذیتش می‌کنید؟…با اين حرف‏‌ها بچه را فاسد كند و زحمات‏ را به باد دهد و كودك را با جرئت و پُررو و صاحب‌حق و مربى را ظالم و ستم‌گر و گرگ معرفى كند.

    مربى بايد اين آگاهى را داشته باشد كه در حضور چنين واسطه‏‌هاى نفهم و بى‏‌ظرفيتى كه اغلب علاقه زيادى به بچّه دارند و محبّت خاله خرسى دارند، تنبيه به راه نيندازد و از آن طرف، مسأله را نديده بگيرد و اين طور وانمود كند كه متوجه قضيه نشده و نفهميده است؛

    چون اگر خود را متوجه نشان دهد و تنبيه نكند، بچه به قدرت واسطه و ضعف مربى پى مى‏‌برد و تازه تنبيه‏‌هاى بعدى هم نتيجه‌‏اى ندارد؛ چون ذهن كودك چندان قدرتى ندارد كه قضايا را به هم ربط دهد و تنبيه را با جرم سابق تطبيق دهد و چه بسا كودك تنبيه‌‏هاى بعد از مدتى فاصله را، يك نوع ظلم و ستمگرى در حق خود تلقى كند و سركشى و عصيان را شروع نمايد.

    استاد صفایی حائری | تربیت کودک، صفحه ۶۴ و ۶۵

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

    « نذر اباعبدالله »

    آنچه در این مطلب میخوانید سؤال: فرزندم ۲۸ سال سن دارد و نماز نمی‌خواند. چه کنم؟ آیت الله حائری شیرازی:…

    بیشتر بخوانید

    « ساخته شدن‌ها »

    آنچه در این مطلب میخوانید بحث در مورد انسان است. آیا انسان از آن دسته موجوداتی در طبیعت است که…

    بیشتر بخوانید

    « بهترین ضامن »

    آنچه در این مطلب میخوانید جامعه‌‏ای که همه‌چیزش اسلامی باشد، ضامن حسن اجرای مقررات اسلامی، تربیت‌های اسلامی است. در همه…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *